Giovanni Valetti (1913-1998)
2x eindwinnaar Giro
Opmerkelijke feiten
- Klimmer uit de buurt van Turijn, tweevoudig Girowinnaar (1938+1939).
- Won als onafhankelijken in 1933 al de Ronde van Lazio, maar maakt pas in 1935 de overstap naar de profs. Hij debuteerde sterk in de Giro van 1936 met een vijfde plaats. Een ook nog piepjonge Gino Bartali won zijn eerste Giro, Valetti zou hem nog vaak tegenkomen in de jaren vlak voor WO II.
- Na een tweede plaats in de Giro het jaar erop (na een prachtig duel met z'n concurrent Bartali) won hij z'n eerste Giro in 1938. Bartali had zijn pijlen dat jaar op de Tour gericht, inclusief het crème de la crème van de Italiaanse renners. De Giro werd desalniettemin met groots machtsvertoon gewonnen door Valetti: drie
ritoverwinningen, het bergklassement en elf dagen roze. Bartali won dat jaar z'n eerste Tour. - De Giro 1939 werd de ronde van het grote duel Bartali-Valetti. In de eerste twee weken droegen ze afwisselend de roze trui, maar drie dagen voor het einde leek de eindzege toch definitief naar Bartali te gaan. Valetti zegevierde echter na een ontsnapping in een Dolemietenrit in regen, sneeuw en met koude tegenwind. Bartali moest bijna 10 minuten toegeven die dag, verloor het roze en zou als tweede eindigen dat jaar.
- In 1940 won de jonge revelatie Fausto Coppi z'n eerste Giro. Valetti viel dat jaar zwaar tegen en eindigde kleurloos op een 17e plaats. Het zou z'n laatste Giro zijn. Na WO II lukt het hem - in tegenstelling tot Bartali - niet meer om het niveau van daarvoor te bereiken en in 1946 besluit hij te stoppen met fietsen.
- Had alle kwaliteiten van een ronderenner: een sterke en krachtige klimmer en tijdrijder met een uitzonderlijk weerstandvermogen. ondanks zijn - voor die tijd - uitzonderlijke lengte. Eéndagskoersen waren minder aan hem besteed, in de Tour zou hij één keer starten (1937), maar hij gaf vroegtijdig op.
- Sloot zich tijdens WO II aan bij de partizanen die tegen Mussolini vochten. Na de Tweede Wereldoorlog bleef hij verbonden aan het wielrennen als chauffeur en tijdelijk als ploegleider. Later ging hij aan de slag bij Fiat in Turijn, een activiteit die hij tot aan zijn pensioen uitoefende.
- Overleed in 1998 op 84-jarige leeftijd. Het jaar daarop kreeg hij de postume titel van Grootofficier van de Republiek Italië, een zeer hoge onderscheiding.
| Jaar | CB Rank | Koersen | Punten |
|---|---|---|---|
| 1936 | 38 | 5e GIRO | 6 |
| 1937 | 14 | 2e GIRO + 1 etappe | 18 |
| 1938 | 4 | 1e GIRO + 3 etappes + BKL, 1e Ronde van Zwitserland | 33 |
| 1939 | 3 | 1e GIRO + 3 etappes | 28 |
| 1940 | 26 | -- | -- |
| 5x | TOTAAL | 85 |
Maak jouw eigen website met JouwWeb